چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

آرشیو آبان ماه 1400

مطالب مطالب و مطالب

انواع استراتژي محتوايي و 7 گام اصلي آن چيست؟

۸ بازديد

در رقابت شديد ميان برندها، شركت‌ها و سازمان‌هاي مختلف، فعاليت در دنياي ديجيتال به يكي از مهم ترين بخش‌هاي رقابت تبديل شده است كه موفقيت در آن مي‌تواند موفقيت كلي شما را تا حد زيادي تضمين كند.

استراتژي محتوا به شما كمك مي‌كند، بتوانيد محتوايي تاثيرگذار و عالي داشته باشيد تا بتوانيد به اهداف مورد نظرتان در كسب و كار برسيد. در اين مقاله با صفر تا صد استراتژي محتوا بيشتر آشنا خواهيم شد.

استراتژي محتوا چيست؟

در رقابت تنگاتنگ امروز شما نمي‌توانيد بدون اطلاعات و دانش كافي بي گدار به آب زده و دست به كار شويد. توليد محتواي مناسب يك راهكار بسيار كاربردي است كه به كمك آن شما مي‌توانيد بازاريابي و تبليغ كنيد، اطلاع رساني كنيد، تعداد مخاطبان خود را به شكل چشم گيري افزايش داده و به هر هدف مورد نظرتان برسيد.
اولين و مهم ترين گام براي داشتن يك سايت و شبكه اجتماعي با محتواي مناسب، تدوين استراتژي محتوا است. استراتژي محتوا تعيين سياست‌هاي كلي براي توليد محتوا، نحوه انتشار، زمان بندي، ساختار و فاكتورهاي ديگر است كه به شما به عنوان مدير و يا كارمند يك سايت كمك مي‌كند بدانيد دقيقا از يك محتوا چه مي‌خواهيد و چگونه بايد آن را تهيه كنيد.
براي استراتژي محتوا تعاريف گوناگوني وجود دارد كه در مفهوم كلي با يكديگر مشترك بوده اما ممكن است در جزئيات با يكديگر متفاوت باشند. به طور كلي اين استراتژي به شما مي‌گويد كه كارها را چگونه انجام داده تا به هدف مورد نظرتان برسيد.

مطالب مرتبط: راهنما كامل تدوين استراتژي شبكه هاي اجتماعي

چرا استراتژي محتوا مهم است؟

احتمالا اين مثال را بارها شنيده‌‌ايد كه براي يك كشتي بدون مقصد هر بادي مي‌تواند باد موافق و يا مخالف باشد. در صورتي كه شما نيز براي سايت، وبلاگ و يا شبكه اجتماعي خود هدف خاصي نداشته باشيد، دقيقا نمي‌دانيد چه كاري براي شما مفيد بوده و چه كاري مضر است. 
احتمالا هر چند وقت يك بار با اين چالش مواجه مي‌شويد كه چه موضوع جديدي را براي نگارش پيدا كنيد؟ آن را به چه سبكي بنويسيد؟ آيا نوشتن آن براي شما مفيد خواهد بود؟ آيا موضوع مورد نظرتان با كليات سايت همخواني و تناسب دارد؟ آيا با هدف و يا اهداف شما در يك راستا هست؟ در صورتي كه شما يك استراتژي محتواي دقيق و خوب نداشته باشيد، حتي با نوشتن محتواي عالي و سئو شده نيز نمي‌توانيد در كار خود موفقيت چنداني به دست آوريد.

استراتژي محتوا چه مزايايي براي شما به دنبال خواهد داشت؟

در صورتي كه شما يك برنامه و استراتژي دقيق براي محتواهاي سايت خود داشته باشيد، محتواي مورد نظرتان را در زمان بسيار كوتاه‌تري نوشته و در زمان خود صرفه جويي مي‌كنيد.

  • محتواهاي نگارش شده در سايت شما يكپارچگي بسيار عالي پيدا مي‌كند. اين يك پارچگي توسط گوگل قابل تشخيص بوده و باعث ارتقاي سئوي سايت شما خواهد شد.
  • مي‌توانيد يك محتواي هدفمند و درست تهيه كنيد.
  • نسبت به رقباي خود در بازار برتري نسبي پيدا كرده و مخاطبان شما در سايت و شبكه اجتماعي شما سردرگم نخواهند بود.
  • بازدهي شما تا حد بسيار زيادي بالا رفته و مي‌توانيد در زمان كوتاه تري به اهداف مورد نظرتان دسترسي پيدا كنيد.

مراحل تدوين استراتژي محتوا

براي آن كه بتوانيد يك استراتژي محتواي كاربردي و موفق تدوين كنيد، بايد مراحل چندگانه زير را به ترتيب در نظر گرفته و به مرحله اجرا درآوريد.

گام اول: هدف گذاري

مهم ترين مساله براي تدوين استراتژي تعيين هدف و يا اهداف براي خود است. در صورتي كه شما دقيقا بدانيد از كسب و كار خود چه مي‌خواهيد، مي‌توانيد براي رسيدن به آن برنامه ريزي كنيد. درست برعكس اگر هدف شما دقيق و مشخص نباشد، شما هر روز يك كار متفاوت انجام خواهيد داد كه ممكن است با كارهاي روزهاي قبلتان كاملا متفاوت باشد. در اين صورت مطمئن باشيد روي موفقيت را هيچ گاه نخواهيد ديد!
هر كسب و كار، وبلاگ و شبكه اجتماعي مي‌تواند اهداف مختلفي براي خود در نظر بگيرد. براي مثال:

  • ممكن است شما به دنبال افزايش نرخ تبديل سايت خود باشيد.
  • شايد بخواهيد ترافيك و بازديد از سايت خود را بالا ببريد.
  • ممكن است بخواهيد ميزان مشاركت مخاطبان سايت خود را بالا ببريد.
  • شايد بخواهيد نحوه استفاده از خدمات و محصولات خود را آموزش داده و يا ويژگي‌هاي جديد و منحصر به فرد محصولات و خدمات خود را معرفي كنيد.
  • ممكن است به دنبال برندينگ باشيد.
  • همچنين شايد بخواهيد از طريق سايت خود به درآمدزايي برسيد.

هدف شما از طراحي سايت و يا هرگونه فعاليت در دنياي مجازي هر كدام از اهداف فوق و يا هر چيز ديگري باشد، بايد متناسب با آن براي توليد محتواي اصولي و مناسب يك استراتژي كارآمد داشته باشيد.
نكته مهم در هدف گذاري آن كه اهداف قابل دسترسي در نظر بگيريد. يعني منطقي فكر كرده و بلندپروازي‌هاي غير منطقي نكنيد. دوم آن كه هدف خود را دقيقا مشخص كنيد. براي مثال هدف خود را افزايش فروش در نظر نگيريد، دقيقا مشخص كنيد كه مثلا در سه ماه آينده مي‌خواهيد فروش خود را 30 درصد افزايش دهيد.

گام دوم: بررسي وضعيت كسب و كار از نگاه خودتان

بعد از آن كه هدف يا اهداف دقيق خود را براي كسب و كارتان مشخص كرديد، بايد ببينيد الان دقيقا در كجا قرار داريد و چقدر با اهداف مورد نظرتان فاصله داريد. براي آن كه بتوانيد به ديد درست و دقيقي از وضعيت كسب و كارتان برسيد، به سوالات زير به طور كامل پاسخ دهيد. بهتر است پاسخ‌هاي خود را به طور مرتب روي كاغذ آورده تا بتوانيد بعدا به طور جامع روي آن بحث كنيد.

  • محتواي شما توسط چه افرادي نوشته مي‌شود؟ آيا براي نگارش يك محتوا يك تيم متشكل از نويسنده، سئوكار، تدوينگر و غيره داريد و يا صفر تا صد كار را يك نفر انجام مي‌دهد؟
  • درآمد سايت و كسب و كار شما از كجا است و پر فروش‌‌‌ترين و پردرآمدترين محصولات و خدمات شما چه چيزهايي هستند؟
  • نياز بازار بيشتر به خود محصول است و يا بايد روي بازاريابي و يا تبليغات بيشتر كار كنيد؟
  • آيا تيم فروش و بازاريابي شما به خوبي عمل مي‌كند؟ چه پارامترهايي را براي فروش و معرفي در نظر مي‌گيرند؟
  • مشتريان شما دقيقا چه كساني هستند؟ مهم ترين كانال فروش شما چيست؟ آنلاين، حضوري و يا تلفني؟
  • در حال حاضر چه فاكتورهايي براي نگارش محتوا رعايت مي‌شود و موضوع اصلي محتواهاي قرار داده شده در سايت چيست؟
  • تعداد كاربران جديدي كه در ماه‌هاي اخير به شما پيوسته اند چند نفر بوده است؟
  • چه تعداد محتواي شما به اشتراك گذاشته شده است؟
  • ميزان مشاركت مخاطبان با سايت و كسب و كار شما چقدر است؟
  • و غيره

بررسي اين سوالات و جمع بندي آنها به شما كمك مي‌كند بتوانيد يك ديد جامع و كامل نسبت به شرايط كنوني كسب و كار و سايت خود پيدا كرده و ببنيد دقيقا با اهداف خود چقدر فاصله داريد.

گام سوم: بررسي وضعيت كنوني توسط ابزارهاي تحليل

بعد از آن كه به سوال‌‌‌‌‌‌‌‌هاي اساسي خود پاسخ داديد، بايد بتوانيد سايت خود را به شكل تخصصي‌‌‌‌تر و اصولي‌تر بررسي كنيد. شما مي‌توانيد از ابزارهاي مختلفي مانند گوگل آناليتيكس استفاده كرده و فاكتورهاي مختلفي مانند زمان سپري شده در سايت، نرخ پرش، سرعت بارگزاري، تعداد بازديدهاي صفحات مختلف سايت، موقعيت جغرافيايي مخاطبان و محدوده سني آنها، تعداد و كيفيت بك لينك‌ها، اعتبار دامنه سايت و اطلاعات مفيد ديگري را كسب كرده و از آنها براي تدوين استراتژي محتوا كمك بگيريد.

گام چهارم: كلمات كليدي سايت خود را بررسي كنيد

شما همچنين مي‌توانيد بفهميد كه پربازديدترين و ضعيف ترين كلمه كليدي سايت شما چيست؟ با دانستن اين مساله مي‌توانيد بدانيد روي چه كلمات كليدي بايد تمركز بيشتري كرده و روي آنها كار كنيد.
شما مي‌توانيد با ابزارهاي مختلف Keywordplanner، Kwfinder و ابزارهاي ديگر كلمات كليدي مناسب كسب و كارتان پيدا كرده و روي آنها كار كنيد. شما مي‌توانيد سوالات و كلمات پر بازديدي كه جامعه هدف، در زمينه كاري شما جست و جو مي‌كنند را پيدا كرده و آنها را در تدوين استراتژي محتواي خود بگنجانيد.
همچنين شما بايد به لحن و زبان محتواي خود متناسب با حوزه كاري خود توجه كنيد. براي مثال اگر شما يك سايت و يا خدمات در حوزه زيبايي، ادبيات و يا نوجوانان داريد، زبان شما مي‌تواند تا حدي خودماني و گرم باشد. اما اگر حوزه كاري شما تخصصي و علمي است، لحن شما بايد كمي جدي‌تر و متفاوت تر باشد. در اين مرحله حتما به تناسب لحن محتوا و حوزه كاريتان نيز توجه داشته باشيد.
نكته مهم ديگر آن كه استراتژي محتوا تنها شامل محتواي متني نمي‌شود، شما بايد تمامي آناليزها و بررسي‌هاي فوق را روي محتواهاي مختلف سايت خود از فيلم و عكس و پادكست تا محتواي متني اعمال كنيد.

گام پنجم: بررسي رقبا

در اين مرحله از تدوين استراتژي محتوا بايد بتوانيد رقباي خود را بررسي كرده و با علت‌هاي موفقيت و يا عدم موفقيت آنها آشنا شويد. انجام اين كار نيز بسيار ساده است. كافي است كلمات كليدي حوزه كاريتان را در موتورهاي جست و جو سرچ كرده تا سايت‌هاي پر بازديدي كه در صدر نتايج جست و جو نمايش داده مي‌شوند، ببينيد. مي‌توانيد وارد سايت آنها شده، امكانات آنها را بينيد، محتواهاي آنها را بررسي كرده و علت‌هاي موفقيت آنها را بشناسيد.
در اين مرحله تنها به رقباي ايراني خود اكتفا نكنيد. شما مي‌توانيد وارد كلمات كليدي مورد نظرتان را به زبان انگليسي نيز جست و جو كرده و با نمونه‌هاي خارجي سايت‌هاي مشابه نيز آشنا شويد.

گام ششم: بررسي رفتار مشتري

تمامي اقدامات شما به عنوان صاحب يك سايت و يا كسب و كار، جلب رضايت مشتري و افزايش ميزان فروش و همكاري است. هرچه سايت و خدمات شما خوب باشد، اما نتوانيد تعداد مشتريان و مخاطبان خود را افزايش دهيد، هدف اصلي شما برآورده نخواهد شد. براي آن كه بتوانيد تعداد مشتريان و مخاطبان خود را افزايش دهيد، بايد در استراتژي محتواي خود دقيقا بدانيد مخاطبان شما به دنبال چه چيزي هستند؟
شما مي‌توانيد از طريق پرسش نامه، ارسال ايميل، نظر سنجي تلفني و غيره متوجه شويد كه نيازهاي اصلي مخاطبان شما چيست؟ الگوهاي رفتاري آنها چگونه است؟ ويژگي‌هاي شخصيتي آنها چگونه است و غيره؟ در صورتي كه پاسخ به اين نيازها را در تدوين استراتژي محتواي خود بگنجانيد، مي‌توانيد خود را به موفقيت، بسيار نزديك كنيد.

گام هفتم: بررسي اطلاعات و برنامه ريزي

در گام آخر تدوين استراتژي محتوا بايد تمامي اطلاعات كسب شده و اهداف مورد نظرتان را بررسي كرده و اطلاعات خام را به داده و ديتا تبديل كنيد. براي اين برنامه ريزي حتما يك گروه متخصص تشكيل داده و سعي كنيد تمامي جوانب و موارد را بسنجيد.

مطالعه بيشتر: ادمين اينستاگرام كيست و چه كارهايي بايد انجام دهد؟

انواع تدوين استراتژي محتوا

در بخش‌هاي بالا با مفهموم استراتژي محتوا و مراحل تدوين آن آشنا شديم. در اين بخش مي‌خواهيم بدانيم استراتژي محتوا چه انواعي دارد و براي طراحي و تدوين آن چه كارهايي مي‌توانيم انجام دهيم؟

محتواي سريالي

يكي از روش‌هاي تدوين و طراحي استراتژي محتوا، توليد محتواي سريالي است. شما در اين طراحي پيرامون حوزه كاري خود يك موضوع بزرگ را انتخاب كرده و براي آن محتواهاي چند قسمتي توليد خواهيد كرد. محتواي سريالي حس كنجكاوي و اشتياق مخاطبان را بر انگيخته و آنها را به مخاطبان هميشگي شما تبديل خواهد كرد. اين نوع محتوا براي محتواهاي آموزشي بسيار مفيد و مناسب خواهد بود.

ايجاد محتواي جذاب و چندگانه

يكي ديگر از روش‌هاي طراحي استراتژي محتوا، ايجاد محتواي جذاب و چندگانه است. براي آن كه در بازار رقابت شديد پيرامون يك كلمه كليدي سايت شما بتواند جز اولين‌ها باشد، بايد بتوانيد يك محتواي جذاب همراه با ايده‌هاي جديد و متفاوت داشته باشيد. تنها به محتواي متني اكتفا نكرده و از پادكست، كليپ، تصوير، انيميشن و غيره نيز استفاده كنيد.

در صورتي كه شما سايت خود را تنها از محتواهاي مربوط به بازاريابي و معرفي محصول پر كنيد، اين احساس را در مخاطبان خود ايجاد خواهيد كرد كه تنها قصد شما فروش محصولات و ارائه خدمات است. براي آن كه بتوانيد تاثير مثبتي بر طرز نگاه مخاطبان خود داشته باشيد، سعي كنيد در كنار معرفي محصولات و خدمات مقالات جديد و به روز در حوزه‌هاي مرتبط كاري خود به خواننده ارائه كنيد تا در آنها احساس امنيت و اعتماد ايجاد كنيد.

استفاده از قانون ميكرو ثانيه

يكي ديگر از روش‌هاي تدوين بازاريابي محتوا، استفاده از قانون ميكرو ثانيه است. همان طور كه مي‌دانيد در دنياي امروز سرعت حرف اول را مي‌زند و افراد ديگر وقت خود را بيهوده هدر نمي‌دهند. اين مساله در تدوين استراتژي محتوا نيز تاثير بسيار زيادي گذاشته است. بسياري از شركت‌ها با طراحي و ساخت كليپ‌هاي كوتاه و چند ثانيه‌اي، خدمات و محصولات خود را به خوبي به جامعه هدف خود معرفي كرده و در زمان كوتاهي به اهداف مورد نظرشان مي‌رسند.

استفاده از گيميفيكشن

گيميفيكشن استفاده از ابزار بازي در ارائه محتوا به خصوص محتواي آموزشي است. ذهن انسان‌ها به گونه‌ا‌‌‌‌ي است كه در برابر بازي و لذت مقاوتي از خود نشان نداده و در صورتي كه يادگيري همراه با بازي باشد، تاثير بسيار زيادي بر مخاطب خواهد گذاشت. يكي ديگر از روش‌هاي طراحي استراتژي محتوا استفاده از بازي براي ايجاد مشاركت كاربران در فعاليت‌هاي سايت و كسب و كار است.

سئوي سايت خود را در نظر بگيريد

يكي از مهم‌ترين فاكتورهايي كه در تدوين استراتژي محتواي خود بايد در نظر بگيريد، سئوي سايت و محتوا است. شما بايد به خوبي با اصولي مانند تعداد كلمات كليدي اصلي و مرتبط، الگوريتم‌هاي مختلف گوگل، چگونگي پراكندگي كلمات كليدي در متن، پاراگراف بندي، اصول نگارشي، املا صحيح كلمات و غيره آشنا بوده و بتوانيد آنها را در طراحي استراتژي محتوا در نظر بگيريد.

يك لحن ثابت داشته باشيد

همان طور كه در بالا نيز اشاره شد، براي هر محتوا متناسب با مضمون خود از لحن‌هاي مختلف استفاده كنيد. براي آن كه بتوانيد يك شخصيت ثابت در سايت داشته باشيد، بهتر است تمام محتواهاي سايت خود را با يك لحن بنويسيد.

يك محتواي كامل و جامع ارائه دهيد

مساله‌اي ديگر كه به شما در تدوين يك استراتژي محتواي كاربردي كمك مي‌كند، آن است كه به دنبال نگارش يك محتواي جامع و كامل باشيد. به تيم نويسندگان خود بگوئيد بيش از آن كه به دنبال جلب رضايت موتورهاي جست و جو باشند، بخواهند يك موضوع را به طور كامل به مخاطبان خود معرفي كرده و به تمامي پرسش‌هاي احتمالي آنها پاسخ دهند.

از فراخوان به عمل استفاده كنيد

يكي از فاكتورهاي بسيار موفق كه مي‌تواند منجر به افزايش مشاركت مخاطبان در فعاليت‌هاي سايت شما شود، استفاده از call to action يا فراخوان به عمل است. اين فرايند مي‌تواند شامل دعوت به خريد يك محصول، اشتراك خبرنامه، پر كردن يك پرسش نامه و غيره باشد.

داستان سرايي كنيد

براي آن كه استراتژي محتواي شما بتواند تاثير مثبتي روي مخاطبان شما بگذارد، مي‌توانيد از داستان سرايي براي خلق ايده و ايجاد جذابيت بيشتر در محتواي خود استفاده كنيد. يك محتواي خشك و بي روح نه تنها تاثير مثبتي روي مخاطبان شما نگذاشته بلكه آنها را دلسرد خواهد كرد.

 


منبع: wazile.com

الگوريتم اينستاگرام را بهتر بشناسيم تا راحت فالوور و بازديد بگيريم

۹ بازديد

الگوريتم در حقيقت مجموعه اي از قوانين است. تيم فيس بوك نيز براي افزايش تعامل كاربران با اينستاگرام، از الگوريتم هايي استفاده مي كند تا بتواند كاربران به سختي بتوانند از آن دل بكنند. براي آشنايي با آنها همراه ما باشيد.

الگوريتم اينستاگرام چطور كار مي كند؟

الگوريتم اينستاگرام چطور كار مي كند؟

رفتار كاربر را مي توان از طريق مدت زماني كه براي تماشاي يك پست مي گذارد، لايك، كامنت، ذخيره و به اشتراك گذاري يك محتوا سنجيد. البته افرادي كه حساب تجاري اينستاگرام دارند به اينسايت اينستاگرام دسترسي دارند. اينسايت اينستاگرام ابزاري است كه به شما در تشخيص نحوۀ رفتار و عملكرد كاربر كمك مي كند. اين ابزار داراي داده هاي كامل و جامعي از رفتار كاربر نسبت به محتواي شما است.

اينستاگرام چطور پست ها را انتخاب و به شما نشان مي دهد؟

بر اساس گزارشي كه خبرگزاري معروف حوزۀ فناوري اطلاعات در مورد اينستاگرام تهيه كرده بود، ۶ معيار كليدي وجود دارد كه بر الگوريتم اينستاگرام براي نمايش پست ها تاثير مي گذارد:

  1. علاقمندي
  2. ارتباط
  3. زمان بندي
  4. تعداد تكرار
  5. فالوئينگ ها
  6. ميزان مصرف ديتا در برنامۀ اينستاگرام
پيشنهاد ويژه: ادمين اينستاگرام

الگوريتم هاي اينستاگرام

معيار اول: علاقمندي

فيد اينستاگرام شما (صفحه اي كه در آن پست افرادي كه آنهارا دنبال مي كنيد را مشاهده مي كنيد) تنها براساس كساني كه دنبال مي كنيد چيده نمي شود، بلكه براساس اكانت ها و نوع پست هايي كه معمولاً به آن ها علاقه نشان مي دهيد هم مرتبط است.

مثلاً احتمالاً متوجه شده ايد كه وقتي استوري يا پروفايل شخصي را پس از هربار بعد از وارد شدن به برنامه چك مي كنيد، ديگر به خودي خود به ابتداي قسمت استوري ها مي رسد؟ اين يعني اينستاگرام رفتار شمارا زير نظر دارد تا بهترين هارا به شما نشان دهد.

هرچقدر كه الگوريتم اينستاگرام فكر كند كه شما بيشتر به موضوع خاصي علاقه داريد، پست هاي مربوط به آن موضوع در صفحه ي اصلي بالاتر از بقيۀ پست ها نمايش داده مي شود. به طور اساسي آن چيزي كه شما در صفحه ي اصلي اينستاگرام خود مي بينيد تركيبي است از همه ي رفتارهايي كه شما در اينستاگرام نشان مي دهيد.

اكانت هايي كه با آن ها بيشترين ارتباط را داريد، كساني كه در عكس هايتان با آن ها تگ شده ايد و البته، نوع پست هايي كه دوست داريد و براي آن ها كامنت مي گذاريد، همه بر فيد اينستاگرام شما اثر مي گذارند.

به همين خاطر است كه حضور داشتن و نشان دادن خود به طور مداوم در اينستاگرام اهميت بسيار دارد. شما بايد هميشه و به صورت مداوم توليد محتوا در اينستاگرام را جدي بگيريد. اين كار به الگوريتم اينستاگرام سيگنال مثبت مي فرستد.

براي اينكه به صورت مداوم در اينستاگرام توليد محتوا كنيد، نياز به تقويم محتوايي داريد.

چه نوع تعاملي براي الگوريتم اينستاگرام اهميت بيشتري دارد؟

وقتي موضوع عملكرد فيد اينستاگرام مطرح مي شود، مي دانيم كه الگوريتم اينستاگرام، محتوايي را در اولويت بالاتر از بقيه قرار مي دهد كه بيشترين تعامل را از كاربران دريافت كند. اما مهم ترين معيار هاي تعامل كاربران چه چيزهايي هستند؟

۱- علاقه شما براي الگوريتم اينستاگرام خيلي مهم است

قبلاً هم گفتم كه علاقه يكي از مهم ترين فاكتورهاي الگوريتم اينستاگرام ۲۰۲۱ براي نمايش پست ها در فيد شماست. درك علاقه ي شما براي الگوريتم كار چندان سختي نيست. الگوريتم هاي اينستاگرام اين مورد را بررسي مي كنند كه شما بيشتر چه پيج هايي را دنبال مي كنيد، چه پست هايي را لايك مي كنيد، براي چه پست هايي كامنت مي گذاريد و مواردي مانند اين. اينستاگرام اين داده ها را جمع آوري، ذخيره و تحليل مي كند و سپس براساس اين موارد، پست ها و استوري هاي جديد را براي شما نمايش مي دهد.

۲- الگوريتم جديد اينستاگرام به تعامل شما با فالوورينگ ها نگاه مي كند

افرادي كه دنبال مي كنيد اهميت زيادي دارد. ليست فالووينگ هاي شما (افرادي كه دنبال مي كنيد)، نشان دهنده ي اين است كه شما در مجموع، به چه موضوعاتي بيشتر علاقه داريد. مثلاً اگر اكثر پيج هايي كه فالو كرده ايد، با موضوع آشپزي باشند، الگوريتم اينستاگرام اين مورد را درك مي كند كه شما به آشپزي و پست هاي مرتبط با آن علاقه داريد. اما مهم ترين مورد، نحوه ي تعامل شما با اين پيج ها است. يعني پيج هايي كه شما آن ها را دنبال مي كنيد.

زماني كه پيج جديدي را دنبال مي كنيد، اينستاگرام پست هاي بيشتري از آن پيج را به شما نشان مي دهد و واكنش شما را زير نظر مي گيرد. اگر پست ها را لايك كرديد، كامنت گذاشتيد يا به اشتراك گذاشتيد، در دفعات بعد، پست هاي اين پيج را در بين پست هاي ابتدايي به شما نشان مي دهد. اما اگر تعاملي نداشتيد، احتمالاً خيلي كم پست هاي آن پيج ها را خواهيد ديد.

تقويم محتوايي

پيشنهاد ويژه: بهينه سازي و طراحي سايت در كرج

معيار سوم: زمان بندي

الگوريتم اينستاگرام نه تنها به ميزان تعاملي كه پست هاي شما مي گيرند اهميت مي دهد، بلكه به زماني كه آن عكس پست شده نيز توجه ويژه اي دارد.

با فهميدن بهترين زمان براي پست و استوري گذاشتن در صفحۀ اينستاگرام خود، مي توانيد الگوريتم اينستاگرام را با خودتان دوست كنيد! و به كمك آن به لايك ها و فالوئرهاي بيشتري دست پيدا كنيد. براي اينكه ببينيد چه زماني براي پست گذاشتن بهتر است، كافيست تا وارد اينسايت اينستاگرام شويد و ساعات و روزهاي هفته اي كه فالوئرهايتان بيشترين زمان خود را صرف اينستاگرام مي كنند، پيدا كنيد و براي آن برنامه بريزيد.

يادتان باشد كه اگر زماني پست بگذاريد كه فالوورهاي شما آنلاين و فعال هستند، شانس بالاتري براي گرفتن لايك و كامنت بيشتر به خودتان مي دهيد.

معيار چهارم: تعداد تكرار

هر چند وقت يكبار اينستاگرام را باز مي كنيد؟ اگر يك يكسره در حال چرخيدن در اينستاگرام باشيد، فيد صفحه اصلي شما بهتر مرتب مي شود و جديد ترين هاي منتشر شده را به شما نشان مي دهد؛ ولي اگر دير به دير اينستاگرام را چك مي كنيد، فيد صفحه اصلي شما بر اساس چيزهايي كه اينستاگرام فكر مي كند دوست داريد مرتب مي شود.

معيار پنجم: فالوئينگ ها

چند نفر را در اينستاگرام دنبال مي كنيد؟ اگر افراد زيادي را دنبال كرده باشيد، در اين صورت اينستاگرام گزينه هاي بيشتري را براي انتخاب از بين آن ها دارد، و در نتيجه احتمالا پست هاي تمام اكانت ها را نخواهيد ديد. به عبارت ديگر، اينستاگرام شروع حذف كردن اتوماتيك فالوئرهاي غيرفعال يا ghost مي كند. اين كار از نظر كاربران بسيار اهميت دارد؛ اما براي شمايي كه مي خواهيد هميشه در چشم كاربران تان باشيد، كار را خيلي سخت مي كند. شما بايد تمام تلاش خود را براي جذاب كردن هرچه بيشتر محتواي خود كنيد.

اگر درصد بالايي از كساني كه دنبال مي كنيد غيرفعال باشند، اين موضوع مي تواند آسيب زيادي به رتبه بندي الگوريتمي اكانت شما بزند. همچنين دقت كنيد كه براي جذب فالوئرهاي بيشتر، هيچ وقت خودتان را تسليم ربات هاي اينستاگرامي نكنيد. يعني خريد فالوئر فيك، سمي ترين كاري است كه مي توانيد براي اكانت كسب و كارتان انجام دهيد.

روند الگوريتم اينستاگرام براي نمايش استوري هاي اينستاگرام چگونه است؟

روند الگوريتم اينستاگرام براي نمايش استوري هاي اينستاگرام چگونه است؟

معمولا استوري هايي كه در بالاي فيد شما ظاهر مي شوند از سمت اكانت هايي هستند كه بيشترين نرخ تعامل را با آن ها داريد كه مي تواند شامل لايك، كامنت، ديدن استوري ها، واكنش هاي شما به آن ها و پيام هاي دايركت باشد.

هم چنين الگوريتم اينستاگرام تمركز زيادي بر موضوع زمان بندي دارد، به اين خاطر كه مي خواهد اطمينان حاصل كند كه هميشه جديدترين استوري ها از اكانت هاي محبوبتان را به شما نشان مي دهد.

اگر به طور منظم با يك اكانت در تماس باشيد، استوري هاي جديد آن ها هر بار كه پست مي شود در بالاي فيد شما اول از همه نمايش داده مي شود، حتي اگر تمام استوري هاي آن ها را روز قبل تماشا كرده باشيد. با در نظر داشتن اين نكته، ايده ي خوبي است كه به طور منظم در اينستاگرام استوري بگذاريد.

چون در اين صورت هر چه بيشتر استوري بگذاريد، زماني كه افراد استوري هايشان را چك مي كنند، احتمال ديدن استوري هاي شما بيشتر وجود خواهد داشت و در نتيجه، شانس بالاتري براي گرفتن بازديد داريد و هر چقدر كه بازديد بيشتري بگيريد رتبه بندي بهتري نيز به دست خواهيد آورد.

الگوريتم اينستاگرام بر روي صفحه اكسپلور چطور عمل مي كند؟

منظور از اكسپلور، قسمت جستجو (ذره بين يا Search) اينستاگرام است كه محتواي اكانت هايي كه فالويشان نكرديد در آن ديده مي شود. روي هم رفته صفحه ي اكسپلور و الگوريتم صفحه ي اصلي تا حد زيادي مشابه هستند؛ هر دوي آن ها بر اساس تعامل هاي شما، محتوايي را به شما نشان مي دهند كه اينستاگرام فكر مي كند به آن بيشتر علاقه داريد.

با اين حال فيد صفحه ي اصلي شما از محتواي اكانت هايي تشكيل مي شود كه آن ها را در حال حاضر دنبال كرده ايد، در حالي كه صفحه ي اكسپلور به طور كلي محتواهاي اكانت هاي جديد و ناشناس را شامل مي شود. صفحه ي اكسپلور به طور دائم با دسته بندي هاي جديد و روش هاي پيشرفته تر جستجو در حال تكامل است.

مثلاً شما مي توانيد با كمك كليدواژه ها و هشتگ ها جست و جو كنيد و محتواهاي مرتبط را كشف كنيد. استفاده از هشتگ اينستاگرام را در پست هايتان فراموش نكنيد. اگر سري به اينسايت پست هايتان بزنيد متوجه ورود برخي از اكانت ها از طريق هشتگ مي شويد. براي هر پست و استوري هشتگ مرتبط در نظر بگيريد.

اگر كپشني كه مي نويسيد به زبان انگليسي باشد، اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه الگوريتم صفحه ي اكسپلور چيزي بيش از هشتگ هاي پست شما را در نظر مي گيرد، و از محتواي بصري واقعي و كلمات موجود در كپشن ها هم استفاده مي كند. بديهي نيست كه تا مدتي ديگر كپشن هاي فارسي و محتواهاي موجود در پست هم به خوبي آناليز شوند، پس سعي كنيد جانب احتياط را در هر پستي رعايت كنيد.

البته يادتان باشد كه براي فرستادن پست هايتان به صفحه ي اكسپلور اينستاگرام به آن اندازه كه فكر مي كنيد سختي نخواهيد كشيد؛ اگر تمام اولويت خود در توليد محتوا را علاقمندي هاي كاربران بگذاريد، به زودي به اكسپلور مي رويد.

صفحه ي اكسپلور به طور دائمي سعي مي كند تا بهترين و مرتبط ترين محتواها را به افراد ارائه كند. بنابراين با به اشتراك گذاشتن دائمي محتواي خوب با كپشن قوي و هشتگ هاي مرتبط، مي توانيد به سمت رتبه بندي در حد صفحه ي اكسپلور حركت كنيد.

براي نتايج جست و جو از طريق هشتگ، اينستاگرام پست هاي برتر را اولويت بندي مي كند. اين پست ها توسط الگوريتم بر اساس تعاملات قديمي يك فرد تنظيم مي شوند. در قسمت جست و جوهاي اخير، نتايج جست و جو بر اساس هشتگ ها براي همه ي كاربران يكسان است و نشان دهنده ي ليستي است كه جست و جوهاي كاربر را بر اساس زمان مرتب مي كند.

نكته: اگر شما برندي هستيد كه مي خواهيد به صفحه ي اكسپلور راه پيدا كنيد، خيلي مهم است كه روي موضوعات مشخص تمركز كرده و از هشتگ ها براي دسته بندي كردن پست هايتان استفاده كنيد. برخي اوقات همين هشتگ ها هستند كه معجزه مي كنند! در مطلب هشتگ ماركتنگ چيست، در اين مورد مفصل صحبت كرده ايم. حتماً آن را مطالعه كنيد.

الگوريتم اينستاگرام براي نمايش ويدئوهاي IGTV و Reel چطور كار مي كند؟

براي ويدئوهاي IGTV و Reel، الگوريتم اينستاگرام محتواها را بر اساس اكانت هايي كه با آن ها بيشترين تعامل را داريد مرتبط مي كند، درست مانند پست هاي اكانت هايي كه معمولا با آن ها بيشترين تعامل را داريد.

فراتر از صفحه ي اصلي، اينستاگرام وئديوهاي IGTV و Reel را در صفحات مخصوص اكسپلور مانند تب Reel هاي جديد پيشنهاد مي كند. البته اين تب هنوز در خيلي از نسخه هاي اينستاگرام فعال نيست. نبايد برروي آن حساب زيادي باز كنيد.

اين فرآيند بر اين اساس صورت مي گيرد كه شما چه چيزي را دوست داريد، و اينستاگرام اين كار را به كمك مدل يادگيري ماشين انجام مي دهد. بنابراين شما چطور مي توانيد بيشترين شانس ديده شدن توسط مخاطبان دائمي و جديد را براي ويديوهاي IGTV و Reel خود ايجاد كنيد؟

كليد كار در اين است كه تا جاي ممكن به مخاطبان خود كمك كنيد. براي ويدئوهاي IGTV، مي توانيد 15 ثانيه پيش نمايش را در فيد اينستاگرام به اشتراك بگذاريد. اين كار به الگوريتم سيگنال مثبت مي دهد و با قرار گرفتن در معرض ديد، شانس تماشاي ويديو را بالا مي برد. حالا هرچقدر كه اين پيش نمايش كه شبيه به تيزر است، جذاب تر و گيراتر باشد، شانس اينكه مخاطبان شما بيشتر از آن استقبال كنند هم بيشتر خواهد بود.

براي Reel، هميشه آن ها را در فيد صفحه اصلي به اشتراك بگذاريد و از چندين هشتگ براي بالا بردن بازديد آن ها استفاده كنيد.

۷ روش ديگر براي بهبود رتبه ي خود با كمك الگوريتم اينستاگرام كه بايد آن را جدي بگيريد.

اگر مي خواهيد رتبه بندي خود را با كمك الگوريتم اينستاگرام افزايش دهيد، بهترين كاري كه مي توانيد بكنيد اين است كه تا جاي ممكن تعامل (لايك، كامنت، پيام هاي دايركت، ذخيره سازي و به اشتراك گذاري) با مخاطبان خود ايجاد كنيد. با ايجاد انگيزه در جامعه ي كنوني مخاطبان خود، به زودي خواهيد ديد كه محتواي شما در معرض ديد مخاطبان جديد قرار مي گيرد.

در ادامه ۷ روش ديگر براي بهبود رتبه بندي بر اساس الگوريتم و جذب مخاطبان جديد آورده ايم:

از تازه ترين ويژگي هاي اينستاگرام استفاده كنيد.

آيا به دنبال يك تكنيك سريع براي جلب رضايت الگوريتم اينستاگرام هستيد؟ جلب رضايت الگوريتم اينستاگرام، همان جلب رضايت كاربران تان است. كاربران هم هميشه به سمت موارد ترند و داغ روز در حركت اند!

از تازه ترين ويژگي هاي اينستاگرام استفاده كنيد! اينستاگرام هميشه به جديدترين ويژگي هايش براي ديده شدن كمك مي كند، بنابراين سوار شدن بر اين موج و سود بردن از اين ويژگي مي تواند ايده ي خوبي باشد.

البته ما پيشنهاد نمي كنيم كه از استيكرهاي مختلف اينستاگرام كه باعث بيشتر ديده شدن مي شوند در جهت نامربوط استفاده كنيد! اين كار اعتماد مخاطب را در مورد برند شما از بين مي برد.

با استفاده از استيكرهاي استوري، مخاطبان را به تعامل با خود تشويق كنيد.

با استفاده از استيكرهاي استوري، مخاطبان را به تعامل با خود تشويق كنيد.

پيشنهاد ويژه: سئو و طراحي سايت در كرج

استيكرهاي استوري اينستاگرام راهي عالي براي تشويق مخاطبان به تعامل هستند، و هر چقدر كه تعامل بالاتري بگيريد، در الگوريتم اينستاگرام رتبه ي بالاتري دريافت خواهيد كرد. تعداد زيادي استيكر در استوري وجود دارند، اما بهترين آن ها براي گرفتن مشاركت مخاطبان، استيكرهاي نظرسنجي، سوال و ايموجي اسلايدر (emoji slider) هستند.

اين استيكرها روشي آسان و سريع براي گرفتن تعامل بوده، و براي هر كسب و كار يا برندي كارآمد هستند. استيكرهاي سوال شايد براي گرفتن تعامل چندان روش سريعي به شمار نيايد، ولي مي تواند در گرفتن تعامل از سمت مخاطبان به خوبي عمل كند و به همين دليل هم براي الگوريتم اينستاگرام اهميت بالايي دارد.

هرچه كه ارتباطتان را از طريق همين استيكرها و ديگر روش هاي برقراري ارتباط با افراد نزديكتر كنيد، احتمال ديده شدن و جلب اعتماد كاربران تان هم بيشتر خواهد شد.

با كپشن و كامنت ، مكالمات جذاب ايجاد كنيد.

اينستاگرام تاييد كرده است كه كامنت ها براي گرفتن رتبه ي بالا در فيد از اهميت ويژه اي برخوردار هستند، بنابراين تشويق مخاطبان به كامنت گذاري ايده ي خوبي است. يكي از بهترين راه ها براي انجام اين كار نوشتن كپشن هاي خوب و ايجاد تعامل است. كپشن خوب بنويسيد و نتيجه اش را ببينيد. در مطلب نوشتن كپشن خوب مي توانيد با اصول نوشتن كپشن به بهترين روش آشنا شويد.

همان طور كه اليس دارما اشاره مي كند، قرار دادن يك دعوت به اقدام در كپشن اينستاگرام مي تواند در گرفتن تعامل و كامنت تاثير زيادي داشته باشد. البته شما مي توانيد از دعوت به اقدام (CTA) در خيلي از محتواهاي ديگر خود استفاده كنيد. بعضي وقت ها كاربران فقط نياز به يك درخواست كوچك براي انجام كاري مثل لايك كردن و كامنت گذاشتن دارند.

اين كار مي تواند به سادگي پرسيدن يك سوال يا تشويق مخاطبان در به اشتراك گذاشتن افكار و احساسات، لايك كردن در صورت موافق بودن يا تگ كردن يك دوست باشد.

استفاده از هشتگ را جدي بگيريد!

اضافه كردن هشتگ به پست هايتان مي تواند روش موثري براي دستيابي به افراد بيشتري در اينستاگرام باشد، كه خود اين نكته به معني گرفتن بازديدهاي بيشتر و رتبه بندي بالاتر است و با داشتن يك استراتژي هشتگ گذاري خوب، نه تنها افراد بيشتري را جذب مي كنيد، بلكه افرادي را جذب مي كنيد كه با كسب و كار شما مرتبط تر هستند و احتمالا بيشتر با محتواي شما ارتباط مي گيرند.

مثلاً اگر كسب و كار شما مربوط به كيف و كفش چرم باشد و هشتگ #كفش_چرم_قهوه_اي براي آن بزنيد، احتمالاً متوجه حضور خيلي از كاربراني كه نياز به بازديد از كالاي شما دارند خواهيد شد.

محتواي اينستاگرام خود را ارتقا دهيد.

اگر به دنبال روشي آسان و سريع براي گرفتن تعامل و بالابردن رتبه بندي خود در الگوريتم هستيد، به اشتراك گذاري مجدد محتواي خود روش خوبي براي رسيدن به اين هدف است. همان طور كه اينستاگرام رشد كرده، روش هاي به اشتراك گذاري محتوا در آن هم بيشتر شده اند و شما مي توانيد از كانال هاي مختلفي مانند پست، استوري، ويدئوهاي IGTV و Reel محتواگذاري كنيد.

شما به لطف اين كانال هاي مختلف، مي توانيد از آن ها به شكلي استراتژيك براي رساندن مخاطبان مختلف خود به جديدترين محتواهايتان استفاده كنيد. اين كار مي تواند به سادگي پست كردن پيش نمايش يك ويديوي IGTV در فيد صفحه ي اصلي باشد، يا حتي قرار دادن پست خود در استوري و گذاشتن يك گيف «Tap Here» روي آن . انتخابش با خودتان است!

مخاطبان را به پيام دادن در دايركت تشويق كنيد.

تعامل يا همان Engagemanet، (مانند لايك و كامنت، پيام هاي دايركت) يك معيار قوي براي گرفتن تعامل براي الگوريتم اينستاگرام هستند. اما يادتان باشد كه اين ها ساده به دست نمي آيند. شما بايد به كاربران تان دليلي براي ايجاد تعامل بدهيد.

ممكن است توجه كرده باشيد كه اكانت هايي كه به آن ها در دايركت پيام مي دهيد، بيشتر در استوري هاي شما ظاهر مي شوند؛ به اين طريق اينستاگرام سعي مي كند تا محتوايي را به شما نشان دهد كه فكر مي كند شما به آن علاقه مند هستيد. حالا تصور كنيد كه كاربران تان با شما در دايركت اينستاگرام تعامل كنند و استوري ها و پست هاي شما براي آن ها بهتر ديده شود.

يكي از كارهايي كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه مخاطبان خود را به طور دائم به فرستادن سوالات يا نظراتشان در دايركت تشويق كنيد. از كارهايي مثل قرار ندادن قيمت در كپشن خودداري كنيد! اين كارها فقط قدرت مقايسه برند شما با ديگر برندها را از كاربران تان مي گيرد و در رقابت با ديگر كسب و كارهاي همكارتان، به احتمال زياد شكست مي خوريد!

نكته: با تنظيم كردن پاسخ هاي سريع (Quick Replies) مي توانيد در كمترين زمان به متداول ترين درخواست هاي دايركت پاسخ دهيد. مثلاً اگر خدماتي ارائه مي دهيد و هربار هزينۀ آن خدمات تغيير مي كند و در دايركت مكرراً مبلغ آن پرسيده مي شود، مي توانيد در Quick Replies يك پيام را از قبل آماده كنيد و براي افراد بفرستيد.

از Instagram Insight براي بررسي نتيجه ي كار خود استفاده كنيد.

پيگيري و نظارت بر اين كه محتوايتان در اينستاگرام چطور كار مي كند، يكي از مطمئن ترين روش ها براي رفتار كردن بر اساس الگوريتم اينستاگرام است. داشتن آگاهي نسبت به اين كه كدام روش برايتان جواب مي دهد و كدام جواب نمي دهد، به شما كمك مي كند تا برنامه بازاريابي خود را پيدا كنيد و طولاني مدت در زمان و نيروي خود صرفه جويي كنيد.

اما استفاده از اينسايت اينستاگرام چيزي بيش از فهميدن اين است كه كدام پست يا استوري بهتر عمل كرده است. فهميدن دقيق اين كه محتوايتان چطور عمل مي كند، براي دانستن آن چه كه به رتبه بندي شما كمك مي كند حياتي است، و اين كار به كمك پيگيري شاخص هاي كليدي در طول زمان اتفاق مي افتد.

شركت ديجيتال ماركتينگ سايار