شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

10 بخش اصلي در طراحي سايت

مطالب مطالب و مطالب

10 بخش اصلي در طراحي سايت

۸ بازديد

طراحي سايت از جمله شغل‌هايي است كه توانسته امروزه طرفداران زيادي را به خود جلب كند. بسياري از كسب وكارها براي پيشرفت بيشتر در كار خود اقدام به طراحي سايت مي‌كنند. در اين مقاله پيش از آن كه بخواهيم شما را با مراحل طراحي سايت آشنا كنيم لازم دانسته‌ايم در ابتدا شما را با موارد مورد نياز براي طراحي سايت آشنا كنيم. پس در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد.

بسياري از افراد نمي‌دانند كه طراحي است را از كجا شروع كنند. اغلب بسياري از سوالات از قيبل، براي طراحي سايت چه زباني لازم است ياد بگيريم؟ از چه ابزارهاي براي طراحي سايت استفاده كنيم و … از ما پرسيده مي‌شود. در ادامه اين مقاله قصد داريم به مهم‌ترين موارد مورد نياز براي شروع مراحل طراحي سايت اشاره كنيم.

  • يادگيري زبان html
    زبان html  به زبان نشانه گذاري ابر متن معروف است. اين زبان نشانه گذاري اولين موردي است كه در يادگيري مراحل طراحي سايت مي‌تواند به شما كمك كند. زبان html در ايجاد بدنه اصلي و ساختار كلي سايت به كار مي‌رود. همچنين در اين زبان از تگ‌ها استفاده مي‌كنند استفاده مي‌كنند و كارايي تگ‌ها اين است كه مشخص كنند در صفحات وب سايت از چه عناصري استفاده شود.
    همچنين لازم به ذكر است كه با استفاده از زبان html مي‌توانيد يك چهارچوب كلي براي صفحات وب سايت بسازيد. البته دانستن اين زبان به تنهايي نمي‌تواند به شما در طراحي سايت كمك كند. چرا كه نسخه‌هاي قديمي آن منسوخ شده و يادگيري نسخه‌هاي جديد آن ملزوم به دانستن زبان ديگري است.
  • يادگيري زبان Css
    css به عنوان يك مكمل و همراه براي زبان html به حساب مي‌آيد. چرا كه مي‌تواند كمبودها و يا ضعف‌هاي آن را برطرف كند. بنابراين يادگيري اين زبان هم براي پيشبرد مراحل طراحي سايت ضروري است. لازم به ذكر است گفته شود css  يك زبان نشانه گذاري بوده كه ساختار طراحي وب سايت از جمله خصوصياتي مانند سايز، رنگ، فونت، نحوه چيدمان عناصر و … مشخص مي‌كند.
    بنابراين  css و html به شما كمك مي‌كند تا ظاهر سايتتان را به طور كامل بسازيد. همچنين اين دو زبان شما را قادر به ساختن سايت‌هاي استاتيك مي‌كند.
  • يادگيري زبان جاوا اسكريپت
    جاوا اسكريپت زباني سطح بالا به حساب مي‌آيد كه براي سايت‌هاي دايناميك و تعاملي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. لازم به ذكر است كه گفته شود اين زبان از شيوه‌هاي مختلف برنامه نويسي پشتيباني مي‌كند. همچنين از جاوا اسكريپت براي براي برنامه نويسي سرور، اپليكيشن‌هاي موبايل، بازي و … مي‌توان استفاده كرد.
    يادگيري اين زبان ممكن است در ابتدا پيچيده و سخت به نظر برسد اما بهتر است به عنوان يك سرگرمي و يا يك نوع بازي با آن برخورد كنيد و خودتان را درگيرش نماييد تا بتوانيد در آن ماهر شويد.

 

حتما ببينيد :خدمات طراحي سايت در كرج

 

مراحل طراحي سايت

۱) تحقيقات

تحقيق و پرس و جو يكي از مهم‌ترين مراحل طراحي سايت محسوب مي‌شود. در اين مرحله از طراحي وب سايت تمركز اصلي بر روي جمع آوري اطلاعات است. در واقع اين مرحله جهت درك بيشتر شركت‌ها در مورد كسب و كار مشتري، شناسايي بازار هدف و تعيين هدف اصلي سايتي كه قرار است طراحي شود انجام مي‌گيرد. اگر چه راحت‌تر اين است كه مراحل طراحي سايت را كه مربوط به تحقيق و برنامه ريزي مي‌باشد را ناديده گرفت و يك راست به سراغ مراحل طراحي سايت رفت.

لازم است بدانيد كه مرحله تحقيقات جزو مراحل مهم و ضروري براي طراحي يك سايت محسوب مي‌شود. در ادامه به چند سوال مهم كه در اين مرحله بايد از مشتريان خود بپرسيد اشاره خواهيم كرد.

  • مشتريان شما را چه افرادي تشكيل مي‌دهند؟
  • هدف شما از طراح وب سايت چيست؟
  • سازمان يا شركت شما چه خدماتي ارائه مي‌كند؟
  • و …

اينها تنها چند نمونه از سوالات است كه بايد در اين مرحله از مشتريان خود بپرسيد. براي تكميل و جمع آوري اطلاعات بيشتر قطعا نيازمند تحقيقات بيشتر در اين مرحله هستيد. در جلساتي كه با مشتريان خود در اين مرحله مي‌گذاريد علاوه بر ايجاد رابطه دوستانه و بهتر اين فرصت را خواهيد داشت كه پيشنهادات ونظرات خود را بر اساس هدف و نياز مشتري به وي اعلام نماييد تا در صورت تمايل از نظرات شما در طراحي سايت خود استفاده كند.

۲) تعريف وسعت پروژه

تعريف وسعت پروژه يكي از مراحل ضروري طراحي سايت محسوب مي‌شود. اصولا يك ترسي كه درباره اكثر پروژه‌ها وجود دارد وسعت كار است. اما وقتي كه شما وسعت كار را به خوبي تعريف كرده باشيد و در اون فعاليت‌هايي كه بايد انجام بشن و زمان تحويل آن‌ها را مشخص كنيد مي‌توانيد به صورت شفاف‌تر انتظاراتي كه مشتريان شما دارند را تنظيم كنيد. يكي از معمول‌ترين روش‌هاي رديابي پروژ‌هاي طراحي سايت استفاده از جدول Gantt است.

اين جدول علاوه بر اين كه كارهاي بزرگ را براي شما تيتر مي‌كند، وظايفي كه در هر فعاليت بايد انجام شوند وهمچنين تاريخ شروع وپايان آن‌ها را نيز مشخص مي‌كند. با استفاده از اين جدول مسئوليت‌هاي بين تيم طراحي و مشتري نيز مشخص مي‌شود. از اين طريق هم مشتري‌ها و هم اعضاي تيم در وقت موعود وظايف خود را انجام مي‌دهند و در جريان مي‌باشند كه اگر كوتاهي صورت بگيرد كل كار عقب مي‌افتد.

۳) برنامه ريزي

پس از اين كه اطلاعات مورد نياز را براي طراحي سايت به دست آورديد زمان رسيده است كه سراغ برنامه ريزي برويد. در واقع با برنامه ريزي مي‌توانيد از هزينه‌هاي اضافي جلوگيري كنيد و با در دست داشتن يك برنامه مشخص، مانند نقشه سايت شروع به طراحي سايت كنيد. در اين قسمت از جمله موارد مهم كه بايد به آن توجه كنيد مشتري است. سايتي كه شما طراحي مي‌كنيد بايد بتواند يك ارتباط خوب با مشتري برقرار كند و او را به سمت محصولات يا خدمات شما جذب كند.

مرحله برنامه ريزي در مراحل طراحي سايت در مورد اجزاي وب سايت مانند، فروم‌ها، عناصر گرافيكي و … تصميم گيري مي‌كنند و براي رسيدن به آن برنامه‌اي مناسب در نظر مي‌گيرند. كه اين مرحله شامل سه بخش مي‌شود كه عبارتند از:

ايجاد يك استراتژي مناسب براي سئو سايت

براي اينكه طراح سايت بتواند يك سايت را طراحي كند بايد يك استراتژي مشخص براي سئو سايت ايجاد كند. اين استراتژي بهتر است شامل كلمات كليدي مورد نظر كاربران و مشتريان، رعايت كردن قوانين سئو، بررسي ارزش كلمات كليدي و همچنين پر كردن كاستي‌هاي سايت با محتواي سئو شده باشد.

طراحي وايجاد نقشه سايت

هنگامي كه استراتژي سئو را ايجاد كرديد، مي‌توانيد با استفاده از آن نقشه سايت را طراحي كنيد. اين كار بايد بر اساس مهم‌ترين صفحات انجام بگيرد و بتوانيد ايده‌هاي خوب در رابطه با توليد محتوا داشته باشيد.

حتما ببينيد :۱۶ مورد از مهم‌ترين نكات طراحي سايت در سال ۲۰۲۱

 

۴) انتخاب دامنه

براي اين كه يك وب سايت كاربردي داشته باشيد، نياز به دامنه خواهيد داشت. لازم است به نام دامنه خود خوب فكر كنيد چرا كه دامنه آدرس نام و آدرس سايت شما در اينترنت خواهد بود. در واقع اين آدرس به كاربران اين امكان را مي‌دهد كه به واسطه آن شما را در اينترنت پيدا كنند. لازم به ذكر است كه دامنه‌ها پسوندهاي مختلف دارند كه معمول‌ترين آن‌ها استفاده از پسوند بين‌المللي .com ويا دامنه داخلي .ir است. براي گرفتن دامنه لازم است به نكاتي كه در ادامه به آن اشاره مي‌كنيم دقت كنيد.

اگر در حال راه اندازي وب سايت شركتي هستيد بهتر است نام دامنه با نام شركت شما همخواني داشته باشد. ولي اگر به دنبال وب سايت شخصي هستيد مي‌توانيد از نام خود در دامنه استفاده كنيد. اگر هدف شما استفاده از دامنه‌هاي بين المللي است مي‌توانيد از پسوندهاي .org .net .com استفاده كنيد.

گر به دنبال ثبت برند خود هستيد و دامنه‌ي .com را به عنوان دامنه اصلي خريداري كرده‌ايد پيشنهاد مي‌شود دامنه .ir را نيز خريداري كنيد تا شخص ديگري امكان ثبت آن را نداشته باشد. ممكن است دامنه‌اي كه در نظر داريد توسط شخص يا سازمان ديگري زودتر از شما گرفته شده باشد ولي جاي نگراني نيست تا به امروزبيشتر از ۳۰۰ ميليون نام دامنه‌هاي متفاوت ريجستر شده‌‌اند.

ولي ميليون‌ها نام ديگر آزاد هستند كه مي‌توانيد آن‌ها را برگزينيد. علاوه بر دامنه داشتن هاست براي ذخيره اطلاعات بسيار مهم است. در واقع هاست فضايي روي يك سرور هميشه در دسترس است كه اطلاعات سايت شما روي آن ذخيره مي‌شود. بدون داشتن هاست سايت شما براي ديگران قابل دسترس نخواهد بود.

۵) انتخاب طراحي يا قالب

گام بعدي در مراحل طراحي سايت، انتخاب طراحي يا قالب سايت است.همان طور كه قطعا خود شما هم مي‌دانيد ظاهر وب سايت در جذب مخاطب و كسب همراهي او نقش بسيار مهمي دارد. براي شروع مي‌توانيد يكي از قالب‌هايي كه به نياز و سليقه شما نزديك است را انتخاب كنيد. شما با انتخاب يك قالب به قالب انتخابي محدود نخواهيد بود و به محض ورود به قالب با دسترسي ادمين ليستي از ماژول‌هاي مختلف براي شما به نمايش داده مي‌شود.

حتي شما مي‌توانيد با قالب‌ محتواي خالي شروع كنيد و وسايت خود را با ماژول‌هاي آماده شده طبق نياز‌هاي خود بچينيد. لازم به ذكر است كه به اين نوع سيستم، سيستم ماژولار گفته مي‌شود. سيستم ماژولار به شما انعطاف پذيري بيشتري در طراحي سايت مي‌دهد چون كه مي‌توانيد ماژول‌هاي مختلف را به هر قسمت از وب سايت خود اضافه كنيد. به طور مثال طبق سلقيه خود چينش ماژول‌ها را عوض كنيد، بك گراندهاي پارالاكس اضافه كنيد، تم رنگي تعريف كنيد و … تا در نهايت به سايتي كه در ذهن شما است تبديل شود.

۶) سفارش سازي

سفارش سازي قالب وب سايت كاملا به شما بستگي دارد. با پنل ادميني كه در اختيار شماست به راحتي مي‌توانيد تمام قسمت‌هاي سايت را ويرايش ومديريت كنيد. با گذشت زمان ممكن است نيازمندي‌هاي شما از سايت تغيير كند و نياز به سفارش سازي‌هاي بيشتري داشته باشيد. در واقع تمام ابزارهايي كه لازم داريد در اختيار شماست در نتيجه هر زمان كه بخواهيد مي‌توانيد تغييرات مورد نظرتان را در سايت ايجاد كنيد. سفارش سازي كه جزو مراحل طراحي سايت است مي‌تواند شامل موارد زير باشد:

  • اضافه كردن صفحات
  • ايجاد منو و زير منو
  • محتوا گذاري
  • و …

۷) توليد محتوا

توليد محتوا و جمع آوري تصاوير با كيفيت گام مهمي در مراحل طراحي سايت است. مخصوصا اگر تمايل داريد محصولي را در سايت خود بفروشيد. پيشنهاد مي‌كنيم كه مهم‌ترين مطالب سايت مانند تخفيفات، جايزه‌‌ها و …در بالاي سايت كه مورد ديد بيشتري است قرار دهيد.

شايد شما هم اين تجربه را داشته باشيد كه وقتي وارد يك سايتي مي‌شويد تمام مطالب آن را مطالعه نكرده باشيد و فقط يك مرور كلي روي سايت داشته‌ايد، كاربران شما هم دقيقا همين رفتار را خواهند داشت پس لازم است تلاش كنيد تا مطالب خود را بيشتر در قالب بصري مانند استفاده از تصاوير ويديوها قرار دهيد. همچنين مي‌توانيد در متن‌هاي خود از تيتر بزرگ و يا رنگي با بك گراند استفاده كنيد و تلاش كنيد متن‌هاي كوتاه و خوانا براي مخاطبان خود بنويسيد. رعايت نكات زير در توليد محتواي مناسب به شما كمك خواهد كرد.

  • مخاطبان خود را بشناسيد و طبق سليقه آن‌ها توليد محتوا انجام دهيد.
  • در محتواي خود از تيترهاي مناسب و جذاب استفاده كنيد.
  • رقيبان خود را تحليل كنيد.
  • كاملا شفاف خود را به مخاطبين معرفي كنيد و نكته ابهامي نگذاريد.
  • از فونت ورنگ مناسب در نوشتن متن محتوا استفاده كنيد.
  • سعي كنيد محتواي شما ساده و قابل فهم باشد.
حتما ببينيد :۶ مرحله فرآيند توليد محتوا

۸) تست و بازنگري سايت

در مرحله بازنگر و تست، يك فضاي هاست نمونه تهيه شده و سايت به طور كامل در اختيار كارفرما قرار مي‌گيرد تا به عنوان يك مدير يا يك كارفرما با آن كار كند. همچنين ممكن است كارفرما در اين مرحله نياز به تغييراتي جديد را احساس نمايد. با توجه به اين موضوع كه تمام مراحل پياده سازي قبلا به تاييد كارفرما رسيده است چنان كه اين تغييرات بيش از ۱۵ درصد باشد فاكتور جداگانه‌اي براي اعمال تغييرات مورد نظر صادر مي‌گردد.

۹) انتشار نهايي سايت

در اين مرحله از مراحل طراحي سايت زماني كه سايت شما به سايتي با اطلاعات اصلي و واقعي تبديل شد لازم است سايت خود را بر روي دامنه اصلي كه خريداري نموده‌ايد بارگذاري نماييد. براي اين كار بايد dns هاي دامنه خود را به تنظيمات پنل خود اضافه كنيد.

۱۰) استراتژي ماركتينگ

شايد شما فكر كنيد سخت‌ترين كار يك پروژه انجام مراحل طراحي سايت و راه اندازي آن است. اما وقتي سايت خود را راه اندازي كرديد متوجه اين موضوع خواهيد شد كه جذب كاربران و ديده شدن سايت شما بسيار مهم‌تر است كه البته با داشتن يك استراتژي مناسب ماركتينگ مي‌توانيد به اين هدف نزديك‌تر شويد.

 

منبع: سايار

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد